Vinkkejä arjen evästykseen..

*Vuoden 2014 kirjoitukset on tuotu vanhasta blogista joka oli lähinnä omaksi iloksi / muistioksi ja parille kaverille kirjoitettuja juttuja lähinnä ruokavaliosta. Toin niistä osan uuteen Rawviking blogiin vaikka ovatkin ajalta ennen voimanoston ajanlaskua 😀 *

Maidoton ruokavalio tuo välistä pieniä haasteita. Kuten kahvimaito. Kahvin suhteen olen kummallinen. Välillä ei maistu lainkaan / siitä tulee huono olo. Nyt on taas addiktio päällä mutta käytän murukahvia. Liekkö pienempi kofeiinipitoisuus niin huonoa oloa ei tule. Josta siis seuraa ongelma kahvimaito. Siihen sopii mainiosti kookosmaito. Samalla saa hyvää rasvaa ja kahviin tulee mukava lisämaku. Ainakin S market myy kookosmaitoa pahvitölkissä joka on helppo käyttää ja sekoittaa.

En ole fanaattinen tuon maidon tai viljan kanssa, väittävät ettei fanaattisuus ole koskaan hyvästä, mutta koska vaihtoehtoja on niin haluan testata niitä. Ja tuo kahvimaitokin on siis ratkaistavissa 🙂
Toki myös gluteenittomuuden suhteen sanotaan että jo pieni määrä pilaa hyvät vaikutukset. Eli sitä kannattaisi vältellä kokonaan jos haluaa kokeilla mitä vaikutuksia gluteenittomuudella oikeasti sitten on.

Mitä tulee jauhoihin ja hiilarien määrään opettevaisena tarinana. Käväisin kyläpaikassa jossa on yleensä aina ruoka tarjolla ja noh, ei ole kovin kohteliasta olla vallan ottamattakaan kun kerran on laitettu.  Niinpä lappasin kasan salaattia (en sitä myös tarjolla ollutta sokeroitua kaupan raasteversiota, vaan itse tehtyä). Vähän perunamuusia, pari itsetehtyä lihapullaa ja sitten ajoin miinaan, Lindströmin pihvi. Toki olisi pitänyt oivaltaa että se on kaupan versio ja toki myös normaalisti lihapulliinkin käytetään mm. korppujauhoja.
Melko vähillä hiilareilla elelleenä ja nyt entisestään vähentäneenä, ei mennyt kauaakaan kun nahkalaput alkoi painaa armottomasti silmiä. Eipä tuo nyt toki sinänsä vaarallista ollut, mutta oikein hyvä esimerkki mitä suuhunsa ehkä ei kannata laittaa.

Pari käytännön vinkkiä..
Kiireisen päivän varalle pakastimessa pitäisi aina olla ainakin pari annosta paistettua jauhelihaa ja kanaa. Pakasteseitikin toki hyvä pikaruoka tarvittaissa. Ei kestä kauaa kypsyä ja sopii monen kanssa.
20140930_151615-1_resized

1.6kg paistettua jauhista. Pakataan sopiviin annosastioihin ja pakkaseen.
Vaikkei haluaisi hätävararuokaakaan, on fiksumpaa paistaa kerralla enempi.
Jauhisannoksen voi sitten kipata kiireessä vaikkapa salaattiin, keittoon, paistetun kesäkurpitsan joukkoon ja moneen muuhun 🙂

Muuta pikaruokaa on esim. katkarapusalaatti. Vaikka vielä höystettynä kylmäsavulohella.

Reissuun mukaan ei niin gourmeeta mutta toimivaa.. Salaatti (voisi olla toki rikkaampi salaatti mutta tämän tarvii säilyä muutamia tunteja lämpimässä) päällee kipataan tonnikalat purkista.
20141003_213421-1

Joskus välipalana, jälkkärinä ja luvallisena herkkuna mainiota on raakasuklaa. Itse tehtynä kaikkein parasta. Tosin oma resepti vielä keksimättä, ei ole ollut riittävästi aikaa säätää määriä kohdilleen, joten paras lopputulos tullut valmispaketilla.

Vaikkapa http://cocovishop.com/tuotteet/raakasuklaan-valmistuspaketti
Valmiiseen voi hieman lisätä vaikka mustikkaa, sopii oikein hyvin, mutta muuten ei kannata pahemmin jatkaa. Helposti lopputulos ei sitten kovetu jos suhteet on väärät.
Samalla idealla muunnellen voi tehdä myös vaikkapa proteiinisempia ja pähkinää, siemeniä yms. sisältäviä patukoita. Supervälipala 🙂 Kookosvoi ja -öljy pitävät pötkön koossa. Vain mielikuvitus on rajana 🙂

Reseptien, vinkkien yms. keräämiseen oiva apu on Evernote
Synkronoi tiedot kotikoneeseen, tablettiin, kännykkään. Helppo kirjoitella itselleen vaikka kauppalista koneella ja tsekata kaupassa puhelimella 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.